Wednesday 18 April 2012

Masjid Cordoba (Seni Bina Tamadun Islam)

Mezquita atau Masjid Córdoba ialah sebuah katredal di Spanyol yang dahulu merupakan sebuah masjid. Pada masa kekuasaan Islam di Sepanyol Córdoba adalah ibukota Spanyol di bawah pemerintahan dinasti Umayyah. Setelah Reconquista atau Penaklukkan Kembali Sepanyol oleh kaum Kristian, gedung ini diubah fungsi menjadi sebuah gereja dengan katedral gotik. Sekarang keseluruhannya diguna sebagai katedral diosese Córdoba di Spanyol.
Masjid Cordoba, pada 15 Desember 1994 ditetapkan oleh UNESCO sebagai salah satu tempat peninggalan yang sangat bersejarah dan penting di dunia. Masjid itu pertamanya dibangunkan oleh Khalifah Muslim Abdurahman I pada tahun 787. Pembangunannya terus dilakukan oleh khalifah-khalifah seterusnya.
Masjid Cordoba memiliki ruangan dalam untuk solat, berbentuk segi panjang yang dikelilingi oleh kawasan  terbuka, seperti model masjid-masjid peninggalan Umayyah dan Abbasiyah yang dibangun di Suriah dan Iraq.
Ketika pemerintahan Umayyah, Cordoba menjadi ibu kota Sepanyol di bawah pemerintahan khalifah Islam dan dikenali ramai di Eropah dalam hal kemajuan peradabannya. Cordoba pada saat itu juga dikenal sebagai pusat ilmu pengetahuan, di mana jumlah kunjungan ke perpustakaannya mencapai 400.000 kali. Sementara perpustakaan-perpustakaan besar di Eropha, jumlah pengunjungnya jarang mencapai angka seribu.
Warga Muslim di Sepanyol saat ini diperkirakan mencapai 750.000 orang  daripada 40 juta jumlah termasuk  penduduk Sepanyol. Sepanyol mengakui Islam sebagai agama rasmi di negara itu, berdasarkan undang-undang kebebasan beragama yang disahkan pada Julai 1967.






No comments:

Post a Comment